Zwracać się ku temu, co wiecznotrwałe

fot. commons.wikimedia.org

?yjemy w czasach, w których (nie po raz pierwszy w historii) og?asza si? ?mier? chrze?cija?stwa. Ale ono opar?o si? wszystkim wyrokom ?mierci, jakie na ni? wydawano, prze?y?o wszystkie egzekucje. Tak?e te, które mia?y by? eutanazj?, bezbolesn?, powoln?, niemal niezauwa?aln? ?mierci?, polegaj?c? na dostosowaniu chrze?cija?stwa do zmiennych form „nowych czasów”, których przejawem jest, w ró?nych konfiguracjach, zawsze to samo: og?oszenie, ?e nie ma prawdy, a w konsekwencji nie ma te? dobra i pi?kna. Mimo ró?nych prób „o?enienienia” chrze?cija?stwa z duchem czasu, który to „o?enek” by?by ?mierteln? zdrad? – ono trwa.

Czy tak radykalne zakwestionowanie mo?liwo?ci odró?niania prawdy od fa?szu, dobra od z?a, pi?kna od szpetoty, z jakim mamy do czynienia dzi?, nie zada mu ostatecznego ciosu? Czy ta si?a, która przejawia si? w budz?cych u wielu strach lub odraz?: teorii gender, w ruchach LGBT, w ekologi?mie i powszechnej inkluzywno?ci, czyli braku rozró?niania postaw – b?dzie grabarzem chrze?cija?skiego przes?ania, chrze?cija?skiej prawdy o cudowno?ci ?wiata i wielkiej godno?ci cz?owieka?

Wspó?czesny kryzys intelektualny i obyczajowy ma swoj? istotn? przyczyn? w zerwaniu z kulturow? tradycj? i dorobkiem cywilizacji ?aci?skiej. To odci?cie si? od korzeni nie dokona?o si? nagle, nie by? to jednorazowy akt; proces zerwania pewnej ci?g?o?ci intelektualnej roz?o?ony by? w czasie i cz?sto nie przebiega? liniowo. Od stuleci ludy i narody Europy odci?gane s? od ?róde? unikatowej kultury ?aci?skiej. Jej mistrzowie: Homer, Platon, Arystoteles, Tomasz z Akwinu i Dante, Szekspir czy wielcy poeci metafizyczni, stawali si? dla nast?puj?cych po sobie pokole? coraz bardziej obcy i odlegli, ostatecznie sprowadzeni do „eksponatów” poddawanych nudnym analizom na szkolnych lekcjach. Celem edukacji, w miar? rozwoju technicznego i post?pu w dziedzinie wynalazczo?ci, coraz cz??ciej staje si? bowiem dostarczanie, mniej lub bardziej wyspecjalizowanych, narz?dzi u?ytecznych dla ró?nych dziedzin przemys?u i biznesu. Tymczasem ju? Arystoteles zauwa?a?, ?e nadmierne nastawienie na u?yteczno?? w wychowaniu i edukacji, kszta?ceniu, tak?e na poziomie wy?szym, powoduje, ?e dusze, poddane takiemu oddzia?ywaniu kar?owaciej? i z czasem nie s? zdolne do szlachetno?ci i wielkodusznych czynów.

Na polskiej mapie edukacyjnej jest miejsce, w którym programy kszta?cenia, zarówno studiów dziennych, jak i podyplomowych oraz organizowanych przez uczelni? kursów – takiemu kar?owaceniu zapobiegaj?. To w Collegium Intermarium umys?y tych, którzy decyduj? si? przekroczy? progi uczelni, kierowane s? ku rzeczom szlachetnym. Przyk?adem jest cykl konwersatoriów o Europie Klasycznej. Pozwala zapozna? si? z podstawami naszej kultury – z filozofi? realistyczn?, która tworzy?a rozumienia ?wiata i cz?owieka, z klasyczn? koncepcj? polityki i prawa, z klasycznym rozumieniem edukacji i sztuki. Uczestnicy studium nie tylko zetkn? si? bezpo?rednio ze skarbem naszej cywilizacji, jakim jest klasyczne wykszta?cenie, ale poznaj? jego istot?, b?d? rozwa?a?, jak? rol? w edukacji cz?owieka odgrywa znajomo?? greki i ?aciny, jak dosz?o do wykszta?cenia si? tej wielkiej instytucji naszej cywilizacji, jak? jest uniwersytet. Zbadaj? te? ?ród?a powstania zjawiska multikulturalizmu, poznaj? jego konsekwencje. Nasi wyk?adowcy – wysokiej klasy specjali?ci, cenieni nie tylko w naukowym ?wiecie – w sposób przyst?pny, ale bez rezygnacji z akademickich rygorów, zaprezentuj? poszczególne przejawy klasyczno?ci w wy?ej wymienionych dziedzinach. Przedstawi? te? procesy, w których dochodzi?o do erozji kultury klasycznej, wska?? jej przyczyny i, wspólnie ze s?uchaczami, zastanowi? si? nad prognozami co do losu cywilizacji ?aci?skiej, poszukaj? odpowiedzi na pytanie, czy jest nadzieja na jej odbudow?.

 

Zapisy wci?? trwaj?, zapisywa? mo?na si? do 6 grudnia. Wi?cej informacji mo?na znale?? na stronie internetowej – Kurs Europa klasyczna – Collegium Intermarium.

 

Arkadiusz Robaczewski
Arkadiusz Robaczewski
Pełnomocnik rektora Collegium Intermarium d.s. studiów i programów badawczych, współpracownik Fundacji Edukacji do Wartości. Filozof i publicysta, wykładowca akademicki. W latach 1995-2007 pracownik badawczo - dydaktyczny na KULu, na Wydziale Filozofii, w Katedrze Metafizyki i Antropologii, kierowanej przez Mieczysłąwa A. Krąpca OP i Andrzeja Maryniarczyka SDB. Założyciel i wieloletni dyrektor Instytutu Edukacji Narodowej. Członek-założyciel Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu. Autor programów kształcenia z dziedziny etyki i antropologii filozoficznej oraz licznych artykułów, haseł encyklopedycznych, w tym w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, z dziedziny etyki, pedagogiki, antropologii filozoficznej i filozofii kultury. Pomysłodawca serii konferencji naukowych i popularyzatorskich, w tym m. in; "Nieprzemijająca nowość chrześcijańskiej kultury" i cyklu ogólnopolskich konferencji dla nauczycieli z cyklu „Pedagogia perennis”. Autor dwóch książek popularyzatorskich z dziedziny aretologii klasycznej i filozofii kultury.

WESPRZYJ NAS

Podejmujemy walkę o miejsce głosu prawdy w przestrzeni publicznej. Bez reklam, bez sponsorowanych artykułów, bez lokowania produktów.
To może się udać tylko dzięki wsparciu Czytelników. Tylko siłą zaangażowania Darczyńców będzie mógł wybrzmieć głos sprzeciwu wobec narastającego wokół chaosu!