Rotmistrz Pilecki – epopeja (nareszcie) zekranizowana. Czy ideał rycerski można przetłumaczyć na język popkultury?

fot. kadr z filmu „Rotmistrz Pilecki”
Wielkie tematy historyczne, a co za tym idzie i wielkie postaci – bohaterowie naszej historii, w niezrozumia?y sposób by?y (i s?) omijane przez polskie kino wspó?czesne, albo realizowane bez zrozumienia zmian spo?ecznych, a przede wszystkim bez ?wiadomo?ci wagi przekazu artystycznego w kszta?towaniu ?wiadomo?ci i wra?liwo?ci Polaków.

Rotmistrz Witold Pilecki to jedna z najbardziej niezwyk?ych postaci w historii Polski. Z powodzeniem mo?n? j? zaliczy? do narodowego panteonu wzorców osobowo?ci wartych na?ladowania i szerokiej popularyzacji. Wype?nia ona gigantyczn? luk? wywo?an? deficytem autorytetów w ?yciu spo?ecznym jaki odczuwamy na co dzie?. Witold Pilecki to przyk?ad szczególny dla m?odych pokole? Polaków, w czasach, w których tak trudno o postaci jednoznaczne, warte na?ladowania, a stanowi?ce swoisty drogowskaz moralny. Rotmistrz doskonale replikuje wzorzec etosu rycerskiego, wyznaczony kiedy? jako standard heroicznego idea?u wychowawczego przez Zawisz? Czarnego. Ot, by szuka? jedynie rodzimych przyk?adów postaci niez?omnych, bez skazy, a których m?stwo, szlachetno?? i nieugi?to?? woli oraz hart ducha, przy zachowaniu wierno?ci Bogu, honorowi i Ojczy?nie realizuje program patriotyczny w najbardziej szlachetnym z wyda?. Co najwa?niejsze jest to posta? w pe?ni namacalna, pe?nowymiarowa i po ludzku skomplikowana, której motywacje, koleiny ?yciowe i elementy biograficzne pozwalaj? zrozumie? ka?demu z?o?ono?? i tragedi? losów Polaków w XX wieku. Zw?aszcza, ?e zderzonych z najbardziej zbrodniczymi totalitaryzmami ideologicznymi w historii ludzko?ci – sowieckim komunizmem i niemieckim nazizmem.

Stworzenie filmu „Rotmistrz Pilecki” by?o swoist? konieczno?ci? twórcz?, artystycznym obowi?zkiem, którego poczucie wzrasta?o w autorach od d?u?szego czasu. Ich motywacje pot?gowane by?y dodatkowo stanem rodzimej popkultury, nie nad??aj?cej ani pod wzgl?dem estetycznym ani narracyjnym za ?wiatowymi trendami.

Wielkie tematy historyczne, a co za tym idzie i wielkie postaci – bohaterowie naszej historii, w niezrozumia?y sposób by?y (i s?) omijane przez polskie kino wspó?czesne, albo realizowane bez zrozumienia zmian spo?ecznych, a przede wszystkim bez ?wiadomo?ci wagi przekazu artystycznego w kszta?towaniu ?wiadomo?ci i wra?liwo?ci wspó?czesnych Polaków. Rozdarcie spo?eczne i walka wielu plemion, w tym plemion politycznych, któr? co dnia obserwujemy, a której ofiar? staje si? coraz cz??ciej nasza rzeczywisto?? to tak?e pok?osie braku woli tworzenia przez artystów syntetycznej i zrozumia?ej dla wszystkich opowie?ci o nas samych. Opowie?ci b?d?cej kompleksowym, realizowanym przez ?rodowiska twórcze programem. Pozbawionym przy tym taniej dydaktyki i tresowania Polaków w rytmie podbijania wy??cznie narodowych wad i kompleksów, co obserwujemy jako swoisty standard, co gorsza – standard zarówno rynkowy jak i bran?owy. Z ka?dym dniem deficyty programu pozytywnego s? coraz bardziej widoczne, co potwierdzaj? zreszt? z?o?one badania socjologiczne, w których Polacy, naród o nieprawdopodobnej historii i wyj?tkowym jednostkowym heroizmie, na skutek planowo realizowanej pedagogiki wstydu ma o sobie znacznie gorsze mniemanie ni? np. nasi s?siedzi o nas. To stan wydaje si? wr?cz nieprawdopodobny, jest on jednak równie? znakomitym punktem wyj?cia do dzia?a? artystycznych. Tylko sztuka bowiem ma w sobie si?? leczenia tego typu traum i zasz?o?ci.


Wspieram dobrą publicystykę

75% ( 3000 / 4000 zł )
Wspieram!

„Rotmistrz Pilecki” to opowie?? o ?yciu Witolda Pileckiego – jednego z najbardziej wyj?tkowych bohaterów II wojny ?wiatowej, ?o?nierza Wojska Polskiego, cz?onka ruchu oporu, ochotnika do KL Auschwitz oraz ?o?nierza podziemia antykomunistycznego. Format fabularnego, kostiumowego filmu ?redniometra?owego to pilota? nowego typu materia?ów filmowych, równie? o charakterze edukacyjnym, które wykorzystuj?c konwencj? etiudy filmowej, tudzie? filmu telewizyjnego – w atrakcyjny sposób maj? opowiada? o wydarzeniu/bohaterze/wa?nej postaci zwi?zanej z polsk? kultur?. W ten sposób chcieli?my wykorzysta? do?wiadczenia obserwowanych przez nas tendencji behawioralnych wywo?anych pojawieniem si? przyzwyczaje? do krótkich materia?ów filmowych w social-mediach i obni?aj?cym si? progiem atencji, szczególnie u m?odszych grup docelowych.

Opowie?? o rotmistrzu Pileckim zbudowana zosta?a z siedmiu aktów, które opowiadaj? jego ?ycie. Twórcy starali si? przej?? przez ca?? jego drog?, od dzieci?stwa, dzia?alno?ci harcerskiej, wojny w 1920 roku, ?ycia w mi?dzywojniu, prowadzenia gospodarstwa rolnego w latach 30., s?u?by w kontrwywiadzie, w ruchu oporu, w Armii Krajowej, jego po?wi?cenia w KL Auschwitz, w ko?cu s?u?by w Polskich Si?ach Zbrojnych na Zachodzie po ostateczn? walk? jak? musia? podj?? Witold Pilecki.

Film po premierze, która odby?a si? w dniu 19 pa?dziernika 2022 roku w warszawskim kinie Iluzjon wy?wietlany jest obecnie na licznych pokazach specjalnych (w tym m.in. w Muzeum ?o?nierzy Wykl?tych i Wi??niów Politycznych PRL-u, w Warszawie, na ulicy Mokotowskiej 37) oraz pokazach indywidualnych, b?dzie dost?pny w domenie publicznej ju? w listopadzie, w ramach swobodnego dost?pu w Internecie, na dedykowanej stronie www, jak i w serwisach spo?eczno?ciowych. S?owem – w miejscach licznie odwiedzanych przez m?odych (i nie tylko) Polaków.

19 wrze?nia 1940 roku rotmistrz Witold Pilecki da? si? dobrowolnie aresztowa? Niemcom w ?apance ulicznej na warszawskim ?oliborzu. Za zgod? komendanta g?ównego Zwi?zku Walki Zbrojnej genera?a Stefana Roweckiego „Grota” przenikn?? do niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz. Tam organizowa? ruch oporu i prowadzi? dzia?alno?? wywiadowcz?. Zbiera? informacje mi?dzy innymi o zag?adzie ?ydów. Sp?dzi? w obozie w Auschwitz 947 dni. By? autorem pierwszych na ?wiecie doniesie? o Holokau?cie, tzw. Raportów Pileckiego, ujawniaj?cych niemieckie zbrodnie. 

Z obozu rotmistrz Pilecki uciek? w kwietniu 1943 roku. Pó?niej dzia?a? w konspiracji, bra? udzia? w Powstaniu Warszawskim, po wojnie walczy? w antykomunistycznym podziemiu. Przekazywa? na Zachód meldunki o represjonowaniu ?o?nierzy AK przez NKWD, o deportacjach na Syberi?.

Aresztowany przez bezpiek? w 1947 roku, prawie rok by? torturowany. W pokazowym procesie zosta? skazany na ?mier? i stracony w wi?zieniu na warszawskim Mokotowie 25 maja 1948 roku. Jego cia?a do dzi? nie odnaleziono.

Witold Pilecki po?miertnie, w 2006 r., otrzyma? Order Or?a Bia?ego, a w 2013 zosta? awansowany na stopie? pu?kownika.


Film powsta? z inicjatywy Fundacji Edukacji i Sztuki. Misj? Fundacji jest rozwój twórczo?ci, rozwój poprzez twórczo?? oraz nauk?, nowoczesn? edukacj?, rozwój kreatywny, piel?gnowanie innowacyjno?ci oraz wspieranie dzia?a? zmierzaj?cych do poprawy funkcjonowania spo?ecze?stwa polskiego, w szczególno?ci w zakresie relacji mi?dzyludzkich.

Fundacja wspiera dzia?ania, w których sztuka, edukacja i nauka s? form? komunikowania si? mi?dzy twórcami/naukowcami a ?wiatem, sposobem przekazywania sensów i warto?ci, w szczególno?ci takich jak: patriotyzm, dobro, prawda, pi?kno, a tak?e otwarto??, szczero?? i wspó?dzia?anie mi?dzy lud?mi.

Obecnie zarz?d Fundacji Edukacji i Sztuki stanowi?:

Mi?osz A. Lodowski – grafik, designer, dyrektor kreatywny i architekt – Prezes Zarz?du – wspó?scenarzysta filmu.

Mateusz Mirocha – operator filmowy, kierownik produkcji i fotograf – Wiceprezes Zarz?du – autor zdj?? w filmie.

 

 


Tekst powsta? w ramach projektu: ,,Kontra – Budujemy forum debaty publicznej” finansowanego z dotacji Narodowego Instytutu Wolno?ci Centrum Rozwoju Spo?ecze?stwa Obywatelskiego

Miłosz Lodowski
Miłosz Lodowski
Strateg kreatywny, grafik, ilustrator i projektant, dyrektor kreatywny, scenarzysta, performer i producent kreatywny. Stypendysta i stały ekspert Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii sztuki wizualne. Od 25 lat pracuje w branży kreatywnej, laureat wielu nagród branżowych.

WESPRZYJ NAS

Podejmujemy walkę o miejsce głosu prawdy w przestrzeni publicznej. Bez reklam, bez sponsorowanych artykułów, bez lokowania produktów.
To może się udać tylko dzięki wsparciu Czytelników. Tylko siłą zaangażowania Darczyńców będzie mógł wybrzmieć głos sprzeciwu wobec narastającego wokół chaosu!